twitter
rss


Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα μεγάλο εμπόδιο για την περαιτέρω εξέλιξη του παιδιού. Οι γονείς, ζώντας με την αναμονή και προσδοκία, ότι αυτές θα  διορθωθούν με τον χρόνο, οδηγούνται  συχνά σε έναν φαύλο κύκλο  οδυνηρών εμπειριών. Τα δε παιδιά, βιώνουν καθημερινά την αποτυχία και την πίεση του σχολείου, με σοβαρές επιπτώσεις στην συμπεριφορά, αυτοπεποίθηση και συναισθηματική ισορροπία τους. 
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες μελέτες, η  εκμάθηση  της  ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής ανήκει σε μία εξελικτική διαδικασία που ξεκινάει πολύ ενωρίτερα και πριν την ένταξή του στο δημοτικό.

Η πρώτη τάξη δεν είναι λοιπόν η αρχή.
Στην προσχολική ηλικία, το παιδί αναπτύσσει ήδη της δεξιότητες που αποτελούν  το θεμέλιο για την επιτυχή εκμάθηση της ανάγνωσης, γραφής και κατανόηση μαθηματικών εννοιών.
Είναι φανερό ότι πριν την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο, υπήρχαν σαφείς ενδείξεις στην διάρκεια της προσχολικής αγωγής, οι οποίες δεν αξιολογήθηκαν και δεν αντιμετωπίστηκαν  σωστά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα  να μην πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για μια επιτυχημένη ένταξη και ικανότητα ανταπόκρισης του παιδιού στις απαιτήσεις του σχολείου.
Όσο πιο νωρίς εντοπίζονται τα σημάδια αυτά, τόσο πιο ουσιαστική και αποτελεσματική θα  είναι η  αντιμετώπιση των δυσκολιών.
Σύμφωνα με μία μελέτη  σε 100 παιδιά της πρώτης δημοτικού, αποδείχτηκε ότι τα μισά των παιδιών που είχαν μαθησιακές δυσκολίες, παρουσίαζαν στην αρχή της σχολικής χρονιάς ελαττωματική  φωνολογική επεξεργασία, το οποίο σημαίνει ότι με το ξεκίνημα της χρονιάς, δεν είχαν την αντίστοιχη γλωσσική ωριμότητα, με λάθη  στην άρθρωση και ομιλία, κάτι που στις περισσότερες των περιπτώσεων οδηγεί αναπόφευκτα και σε μαθησιακές δυσκολίες.
Επίσης,
  • η αδυναμία συγκέντρωσης,
  • η διάσπαση προσοχής,
  • η υπερκινητικότητα
είναι παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση μαθησιακών προβλημάτων.
 Άλλες δυσκολίες ενός παιδιού μπορεί να οφείλονται σε :
  •  Δυσκολία στην ακουστική μνήμη και επεξεργασία ακουστικών ερεθισμάτων.
  • Αδυναμία να διακρίνει και να διαφοροποιεί ήχους, φθόγγους, λέξεις κτλ. οι οποίες δεν βοηθούν στη σωστή   γραπτή  έκφραση και ορθογραφία. Πώς είναι δυνατόν ένα παιδί να γράψει σωστά όταν ακουστικά δεν μπορεί να διαφοροποιήσει το δ από το β, το φ από το θ,  το κ από το τ, κτλ;
  • Υπερευαισθησία. Αυτή εκδηλώνεται με διάφορες μορφές, όπως έκφραση θυμού,  ευαισθησία σε θορύβους , σε γεύσεις ή στην αφή και εμφάνιση επιθετικότητας κατά το άγγιγμα.
  • Πολλές φορές παρατηρούνται δυσκολίες στην αισθητικοκινητική αντίληψη του σώματος τους όπως π.χ ελλιπής σωματογνωσία, δυσκολίες προσανατολισμού και κίνησης στο χώρο, δυσκολία αναγνώρισης δεξιάς και αριστερής πλευράς.
  • Δυσκολία στον προσανατολισμό, παρατηρείται το παιδί να μη μπορεί να υπολογίσει την θέση ενός ή πολλών αντικειμένων στον  χώρο ή  την απόσταση μεταξύ τους ή να μην μπορεί να ξεχωρίσει τα αντικείμενα από το βάθος μίας εικόνας.
κατάρτιση του παιδιού.
Για να μπορούν να εντοπιστούν εγκαίρως η δυσλεξία και οι άλλες μαθησιακές δυσκολίες, ακόμα και στο νηπιαγωγείο, πρέπει να διερευνηθούν οι παρακάτω τομείς:
  • Η οπτική και ακουστική αντίληψη και μνήμη
  • Γλωσσικό και γνωστικό  επίπεδο (άρθρωση, λεξιλόγιο, δομή και έκφραση)
  • Ικανότητα  συγκέντρωσης  και διάρκεια  αυτής
  • Ψυχοσυναισθηματική ωριμότητα
Οι όποιες αποκλίσεις παρατηρηθούν στους τομείς που προαναφέραμε, θα  μπορούσαν να αποτελέσουν ενδείξεις πιθανών μαθησιακών δυσκολιών.
Μία σφαιρική αξιολόγηση των παιδιών  από ειδικούς επιστήμονες,  πριν από την ένταξή τους στην σχολική εκπαίδευση  είναι απαραίτητη, για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων.


Πηγή: Λογοπαιδεία



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top