twitter
rss



video 

Ο Μάρτης, Μάρτης μίλησε και είπε πως θα αργήσει
έχει ακόμα δυο βροχές και μία να χιονίσει.
Ένα δεντράκι τ' άκουσε και πήγε να λυγίσει
του είπα να' χει υπομονή, το φόβο να νικήσει.

Ό,τι αργεί κι ό,τι στη Γη είναι βαθιά κρυμμένο.
πάλι στο φως θα βαφτιστεί και θα' ρθει ευλογημένο...

Ο Μάρτης χείλη έσκασε, στον ήλιο να γελάσει
είπε θ' αργήσει, μα θα' ρθεί ο κόσμος να χαλάσει.
Θα βάλει τ' Ανοιξιάτικα να ομορφύνει η πλάση,
στα μπλε και στα κατάλευκα θα βγει να παρελάσει.

Ό,τι αργεί κι ό,τι στη Γη είναι βαθιά κρυμμένο,
πάλι στο φως θα βαφτιστεί και θα' ρθει ευλογημένο...
Διαβάστε περισσότερα...



Η παράδοση στην Ελλάδα λέει ότι την τελευταία μέρα του Φλεβάρη φτιάχνουμε το «Mάρτη», ένα βραχιολάκι από κόκκινη και άσπρη κλωστή στο καρπό του χεριού. Σήμερα μόνο τα παιδιά ακολουθούν το έθιμο.
Βρίσκουμε μια άσπρη και μια κόκκινη κλωστή και σε μήκος λίγο πιο μεγάλο από το καρπό του χεριού μας.
Παίρνουμε τη μια κλωστή και κάνουμε ένα κόμπο από τη μια μεριά.
Τη στερεώνουμε κάπου και την στρίβουμε ανάμεσα στις παλάμες μας, όσο μπορούμε περισσότερο και φτιάχνουμε κόμπο και από την άλλη πλευρά.
Το ίδιο κάνουμε και με το άλλο χρώμα.
Πιάνουμε και τις δύο μαζί από τη μια άκρη και τεντώνουμε την άλλη.
Όταν τις αφήσουμε ελεύθερες μπερδεύονται μεταξύ τους και έχουμε έτοιμο τον «μάρτη» για να τον δέσουμε στο χέρι μας.
Ο «Μάρτης», είναι ένα πολύ παλιό έθιμο και πιστεύεται ότι έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα, και μάλιστα στα Ελευσίνια Μυστήρια.
Οι μύστες των Ελευσίνιων Μυστηρίων, έδεναν μια κλωστή, την «Κρόκη», στο δεξί τους χέρι και το αριστερό τους πόδι.
Από την 1η ως τις 31 του Μάρτη, τα παιδιά φορούν στο χέρι τους, στον καρπό, ένα βραχιολάκι φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά». Σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση, ο «Μάρτης», προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν.
Ο «Μάρτης» μένει στο χέρι μέχρι να δούμε το πρώτο χελιδόνι στο τέλος του μήνα.
Τότε πετάμε πάνω σε ένα θάμνο, δώρο στο χελιδόνι για να το χρησιμοποιήσει και να φτιάξει τη φωλιά του. Αν όμως το Πάσχα είναι μέσα στον Μάρτη, τον καίνε στην Ανάσταση.
Το άσπρο χρώμα συμβολίζει την αγνότητα και το δεσμό της οικογένειας, η δε κόκκινη συμβολίζει την αγάπη.
Οι δύο μαζί κλωστές αποτελούν το δεσμό και την πίστη προς τη θρησκεία.
Ο Μάρτης έχει και ένα ζεστό ήλιο, δυνατό, που καίει και τσουρουφλίζει.
Η παράδοση λέγει πως ο ήλιος του Μάρτη μαυρίζει το πρόσωπο και δημιουργεί στίγματα και λεκέδες.
“Του Μάρτη ο ήλιος βάφει και πέντε δεν ξεβάφει”.
Οι κοπέλες, λοιπόν, έπρεπε να προφυλαχθούν για να μη μαυρίσουν.
Γιατί το λευκό δέρμα ήταν ένδειξη καλής καταγωγής.
Διαβάστε περισσότερα...



Oι Αποκριές είναι η περίοδος των τριών εβδομάδων πριν από την Καθαρή Δευτέρα οπότε αρχίζει και η μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής. Αποκριά (αποκρεά) σημαίνει αποχή από το κρέας. Επίσης, κατά μία εκδοχή, η λατινογενής λέξη «Καρναβάλι» αποτελείται από τις λέξεις carne = κρέας και vale = χαιρετώ. Οι μελετητές συμφωνούν πως οι ρίζες των εθίμων της Αποκριάς βρίσκονται στην αρχαιότητα. Στις πομπές που γίνονταν κατά τη διάρκεια των Ελευσινίων Μυστηρίων (που μαζί με τα Διονύσια ήταν οι πρόγονοι του σημερινού καρναβαλιού), για να μεταφερθεί το Ιερό Πέπλο της Αθηνάς στον Παρθενώνα, μέσω της Ιεράς Οδού. Παρήλαυνε επίσης και μια μικρογραφία Ιερού Πλοίου (Πάραλος, Σαλαμινία) πάνω σε ρόδες...Σε αρχαία αγγεία συναντάμε παράσταση του Διονύσου που κάθεται πάνω σε ένα τέτοιο πλοίο. Ετσι, κατά την άλλη εκδοχή, η λέξη Καρναβάλι προέρχεται από τις λατινικές λέξεις «carrus navalis», που σημαίνει ναυτικό αμαξίδιο.
Μέχρι πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Αποκριά γιορταζόταν στην Ελλάδα με παρέες μεταμφιεσμένων που κυκλοφορούσαν στους δρόμους τραγουδώντας άσεμνα και σκωπτικά τραγούδια. Το κέφι ήταν πηγαίο και άφθονο. Ομως αυτά χάθηκαν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό και επικράτησαν τυποποιημένες εορταστικές εκδηλώσεις με αποκριάτικες στολές και άρματα. Το μεγαλύτερο καρναβάλι στην Ελλάδα γίνεται στην Πάτρα. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν κάθε χρόνο στις 17 Ιανουαρίου και λήγουν την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς με το κάψιμο του βασιλιά Καρνάβαλου και τη μεγάλη παρέλαση. Ας δούμε τι γίνεται και στην υπόλοιπη επικράτεια.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
ΡΕΘΥΜΝΟ
Κανταδόροι με κιθάρες, μαντολίνα και παλιές μελωδίες. Οι μασκαράδες θα περάσουν από τη Μεγάλη Πόρτα και θα χορέψουν στους δρόμους της «Μικρής» και της «Μεγάλης» αγοράς, με τους ρυθμούς της φιλαρμονικής. Οι καρναβαλικές εκδηλώσεις κορυφώνονται με τη μεγάλη παρέλαση στην παραλιακή λεωφόρο Σ. Βενιζέλου με κατάληξη την Πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη, για γλέντι, χορό και αποχαιρετισμό του καρναβαλιού. Την Καθαρή Δευτέρα στα χωριά Μέρωνα και Μελιδόνια αναβιώνουν έθιμα όπως το κλέψιμο της νύφης, ο «Καντής», το μουντζούρωμα, τα οποία, σε συνδυασμό με το καλό κρασί και τους ήχους της λύρας, αποτελούν μια μοναδική εμπειρία.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
ΚΑΡΠΑΘΟΣ
Την Καθαρή Δευτέρα λειτουργεί το Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων. Κάποιοι κάνουν άσχημες χειρονομίες σε κάποιους άλλους και συλλαμβάνονται από τους Τζαφιέδες (χωροφύλακες) για να οδηγηθούν στο Δικαστήριο, που το αποτελούν οι σεβάσμιοι του νησιού. Τα αυτοσχέδια αστεία και τα γέλια ακολουθεί τρικούβερτο γλέντι.
ΛΕΡΟΣ
Οι Αποκριές γιορτάζονται με τις «καμουζέλες», μασκαράτες, και τους αυτοσχέδιους ποιητές που σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια τα οποία απαγγέλλουν παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνοντας από σπίτι σε σπίτι. Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης και στη Σύμη.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ
ΝΑΞΟΣ
Στη γενέτειρα του Διονύσου ο εορτασμός ξεκινά το πρώτο Σάββατο της Αποκριάς με το σφάξιμο των χοίρων. Το μεσημέρι της τελευταίας Κυριακής, στην Απείρανθο εμφανίζονται οι «κουδουνάτοι». Αυτοί φορούν κάπα και κουκούλα, γυρνούν το χωριό κάνοντας θόρυβο και προκαλούν με άσεμνες εκφράσεις. Οι ίδιοι κρατούν «σόμπα», ξύλο που παραλληλίζεται με τον διονυσιακό φαλλό. Μαζί τους μπλέκονται ο «Γέρος», η «Γριά» και η «Αρκούδα». Στις αποκριάτικες εκδηλώσεις των «Κουδουνάτων» μπορεί κανείς να δει το «γάμο της νύφης», το «θάνατο», την «ανάσταση του νεκρού» και το «όργωμα». Την Καθαρή Δευτέρα στις κοινότητες Ποταμιά, Καλόξιδο, Λιβάδια κ.α. οι κάτοικοι ντύνονται «Κορδελάτοι» ή «Λεβέντες», γιατί στο φέσι και στους ώμους έχουν κορδέλες. Οι Κορδελάτοι είναι φουστανελοφόροι και η δεύτερη ονομασία τους «Λεβέντες» αποδίδεται στους πειρατές. Από κοντά τους ακολουθούν και οι ληστές, οι «Σπαραρατόροι», που αρπάζουν τις κοπέλες για να τις βάλουν με το ζόρι στο χορό και στο γλέντι, που κρατάει ώς το πρωί.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ
ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών, με τη συμπαράσταση του Δήμου Καλαμάτας, οργανώνει την ημέρα των Απόκρεω το καθιερωμένο «Γαϊτανάκι» στην Κεντρική Πλατεία. Προηγείται η παρέλαση της Φιλαρμονικής Καλαμάτας.
Αναπαράσταση του Βλάχικου Γάμου: Ο Μορφωτικός Σύλλογος οργανώνει ένα αποκριάτικο πανηγύρι. Η γαμήλια πομπή θα ξεκινήσει από τα Γραφεία του Συλλόγου με παραδοσιακή μουσική από αντίστοιχα όργανα. Οσοι συμμετέχουν είναι μεταμφιεσμένοι και όλοι συναντώνται στην Πλατεία Ανατολικού Κέντρου, όπου ακολουθεί λαϊκό γλέντι με χορό, τραγούδι και φαγητό.
ΜΕΘΩΝΗ
Εδώ αναβιώνει «του Κουτρούλη ο γάμος». Καρναβάλι - γάμος που κρατάει από τον 14ο αιώνα. Στις μέρες μας, το ζευγάρι των νεονύμφων είναι δύο άντρες, που μαζί με τους συγγενείς πηγαίνουν στην πλατεία, όπου γίνεται ο γάμος με παπά και με κουμπάρο. Διαβάζεται το προικοσύμφωνο και ακολουθεί τρικούβερτο γλέντι.
ΜΕΣΣΗΝΗ
Κάθε χρόνο γίνονται στη Μεσσήνη εορταστικές καρναβαλικές εκδηλώσεις με αποκορύφωσή τους το διήμερο της Κυριακής της Τυροφάγου και της Καθαρής Δευτέρας. Οι εκδηλώσεις αυτές χρονολογούνται, σύμφωνα με την παράδοση, από τα πρώτα χρόνια αμέσως μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό. Εχουν έντονο παραδοσιακό χρώμα και περιλαμβάνουν τα εξής:
Κυριακή της Τυροφάγου: Κυκλοφορία μεταμφιεσμένων με τη συνοδεία λαϊκών οργάνων και τη συμμετοχή της Δημοτικής Φιλαρμονικής. Το βράδυ της ίδιας ημέρας αναβιώνει το παλαιό και γραφικότατο έθιμο της «φωτιάς», μοναδικό στην Ελλάδα. Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές σε διάφορες γειτονιές της πόλης, γύρω από τις οποίες κυριαρχεί το γλέντι και ο χορός μέχρι το πρωί, γίνεται αναπαράσταση παλαιών εθίμων και ιστοριών από τους ντόπιους.
Καθαρή Δευτέρα: Το πρωί, στη θέση «Κρεμάλα», γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης μιας γερόντισσας της Μεσσήνης, της γριάς Συκούς, που κατά την παράδοση, αλλά και με ιστορική τεκμηρίωση, κρεμάστηκε στη συγκεκριμένη τοποθεσία της πόλης με εντολή του Ιμπραήμ Πασά, επειδή είχε το θάρρος, εξηγώντας του ένα όνειρο που είχε δει, να του πει ότι η εκστρατεία του και ο ίδιος θα είχαν οικτρό τέλος από την αντίδραση και το σθένος των επαναστατημένων Ελλήνων.
Η αναπαράσταση γίνεται με την κατασκευή κρεμάλας και το στήσιμο θεατρικής σκηνής δίπλα της, όπου παιδιά του Πολιτιστικού Συλλόγου με ανάλογες ενδυμασίες και εξοπλισμό παίζουν από την αρχή ώς το τέλος το δράμα της γριάς Συκούς. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται η παρέλαση με μαζορέτες, άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.
ΠΑΤΡΑ
Το Καρναβάλι της Πάτρας αποτελεί τη σημαντικότερη εκδήλωση της περιοχής και μία από τις κορυφαίες της χώρας. Περιλαμβάνει πάρα πολλές εκδηλώσεις όπως: «Ειδώματα», «Baby rally», «Μπουρμπούλια», «Φεγγάρια», ποδαράτη νυχτερινή παρέλαση την παραμονή της τελευταίας Κυριακής. Κατά την προ-τελευταία εβδομάδα διοργανώνεται ένα διαρκές τετραήμερο εκδηλώσεων, που αρχίζουν από την Τσικνοπέμπτη και αποτελούν την πρώτη μεγάλη κορύφωση των αποκριάτικων εκδηλώσεων. Την τελευταία εβδομάδα έχουμε τη γνωστή κατάληξη των καρναβαλικών εκδηλώσεων με κορυφαίες στιγμές αυτές των δύο παρελάσεων. Οι δύο παρελάσεις γίνονται η μεν μία το Σάββατο και είναι νυκτερινή, η δε άλλη την Κυριακή το μεσημέρι.
Σ' αυτές παίρνουν μέρος πάνω από τριάντα χιλιάδες άτομα, τα περισσότερα από τα οποία είναι μέλη των Γκρουπ του Κρυμμένου Θησαυρού. Την παρέλαση παρακολουθούν περισσότερα από 300.000 άτομα, ενώ για περίπου 48 ώρες η πρωτεύουσα της Αχαΐας μετατρέπεται σε κέντρο του κεφιού.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΑ ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
Παραδοσιακός ντελάλης γυρίζει το νησί και διαλαλεί το πρόγραμμα του καρναβαλιού. Σε όλη τη διάρκεια της Αποκριάς διοργανώνονται χοροί, παρελάσεις, μασκαράτες, ενώ θεατρικές ομάδες παίζουν στις πλατείες και στους δρόμους. Τις Κυριακές των Απόκρεω και της Τυρινής γίνεται η περιφορά του Καρνάβαλου με τη συνοδεία αρμάτων από όλες τις περιοχές του νησιού. Οι εκδηλώσεις κλείνουν με την πολύ διασκεδαστική «Κηδεία της Μάσκας». Μια αναπαράσταση - παρωδία κηδείας με πολύ γέλιο, όπου τη θέση του νεκρού παίρνει ο Καρνάβαλος, ενώ ακολουθούν οι θλιμμένοι συγγενείς, με απερίγραπτη εξέλιξη. Το καρναβάλι δεν περιορίζεται μόνο στην πόλη, αλλά μεταφέρεται και σ' όλα τα χωριά του νησιού.
ΚΕΡΚΥΡΑ
Ο Ντελάλης το πρωί, με σαλπιγκτές και τυμπανιστές, θα διαβεί τους δρόμους της πόλης για να αναγγείλει τον ερχομό του Σιόρ Καρνάβαλου. Η μεγάλη πομπή, με άρματα, φιλαρμονικές και μασκαρεμένες συντροφιές, κατευθύνεται στην Κάτω Πλατεία για το καθιερωμένο γλέντι.
Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς η παρέλαση του Σιόρ Καρνάβαλου, αφού διαβεί το Σαρρόκο, την οδό Γ. Θεοτόκη, τις Κάρντε Λάκουες, θα τερματίσει στην Κάτω Πλατεία όπου θα γίνει το κάψιμό του.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗ ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΜΦΙΣΣΑ
Οι θρύλοι για τα «στοιχειά» είχαν μεγάλη διάδοση στην περιοχή. Λέγεται πως τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που τριγυρίζουν στην περιοχή. Το σπουδαιότερο στοιχειό που είναι συνδεδεμένο με την παράδοση είναι το στοιχειό της «Χάρμαινας». Αυτό αγαπούσε και προστάτευε τους Ταμπάκηδες (βυρσοδέψες), τους οποίους η δουλειά τούς ανάγκαζε να βρίσκονται στη Βρύση νύχτα - μέρα. Πολλοί ορκίστηκαν πως είδαν το στοιχειό να τριγυρίζει τη νύχτα σ' όλη τη συνοικία, να καταλήγει στην πηγή του νερού και να χάνεται. Ακόμη διηγούνται οι πιο παλαιοί πως το στοιχειό της Χάρμαινας έβγαινε κάθε Σάββατο βράδυ, κατέβαινε από της «Κολοκυθούς το Ρέμα» και γύριζε στους δρόμους μουγκρίζοντας και σέρνοντας αλυσίδες. Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Αμφισσα ο θρύλος του «στοιχειού». Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα, και τα σκαλιά του Αη Νικόλα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθούν εκατοντάδες μεταμφιεσμένοι. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά.
ΓΑΛΑΞΙΔΙ
Οταν ανοίξει το Τριώδιο, όλοι σχεδόν οι κάτοικοι του Γαλαξιδίου κυκλοφορούν μεταμφιεσμένοι με αποκριάτικα κοστούμια στους δρόμους και στα καταστήματα.
Ενα από τα καθιερωμένα έθιμα της πόλης είναι το έθιμο της Καθαρής Δευτέρας, το άναμμα φωτιάς σε πλατείες και δρόμους, με μουσική, φαγητό, χορό και γλέντι.
Στο Γαλαξίδι, την Καθαρή Δευτέρα δεν παίζουν με σερπαντίνες και χαρτοπόλεμο, αλλά παίζουν «αλευροπόλεμο» με βασικό υλικό το αλεύρι. Αυτό το έθιμο διατηρείται από το 1801. Εκείνα τα χρόνια, παρόλο που το Γαλαξίδι τελούσε υπό την τουρκική κατοχή, όλοι οι κάτοικοι περίμεναν τις Αποκριές για να διασκεδάσουν και να χορέψουν σε κύκλους. Ενας κύκλος για τις γυναίκες, ένας για τους άντρες. Φορούσαν μάσκες ή απλώς έβαφαν τα πρόσωπά τους με κάρβουνο. Στη συνέχεια προστέθηκε το αλεύρι, το λουλάκι, το βερνίκι των παπουτσιών και η ώχρα. Στο μουντζούρωμα συμμετέχουν όλοι, ανεξαιρέτως ηλικίας.
ΘΗΒΑ
Αναπαράσταση του Βλάχικου Γάμου, κάθε Καθαρή Δευτέρα.
Είναι ένα έθιμο που φθάνει στις ημέρες μας περίπου από το 1830, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών.
Οι Βλάχοι, δηλ. οι τσοπάνηδες από τη Μακεδονία, την Ηπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν τότε την άγονη γη τους και βρήκαν γόνιμο έδαφος νοτιότερα.
Το θέαμα είναι έξοχο, η γαμήλια πομπή πολύχρωμη, η μουσική που τη συνοδεύει (πίπιζες, νταούλια κ.ά.) εξαιρετικά ζωντανή.
Οι εορτασμοί ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη το βράδυ και το αποκορύφωμα είναι το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς (Κυριακή της Τυρινής και Καθαρή Δευτέρα).
ΛΙΒΑΔΕΙΑ
Την τελευταία Κυριακή των Απόκρεω, η ομάδα πολιτών «Φίλοι του Καρναβαλιού της Λιβαδειάς» οργανώνει κάθε χρόνο το «Γαϊτανάκι» με την υποστήριξη του Δήμου Λιβαδειάς. Πρόκειται για παράδοση που τηρούνταν μέχρι και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Λιβαδειά και η οποία αναβιώνει τα τελευταία χρόνια. Η αναβίωση ακολουθεί πιστά την παράδοση: Οι γείτονες στις συνοικίες της πόλης προετοιμάζουν το Γαϊτανάκι τους μαζί με άρματα και μασκαράτες και παρελαύνουν προς την κεντρική πλατεία όπου πλέκονται τα Γαϊτανάκια.
ΣΚΥΡΟΣ
Με την αρχή του Τριωδίου και κάθε Σαββατοκύριακο των ημερών της Αποκριάς, το έθιμο του νησιού θέλει τον «γέρο» και την «κορέλα» να βγαίνουν στους δρόμους και να δίνουν μια ξεχωριστή εικόνα των ημερών. Ο «γέρος» φοράει χοντρή μαύρη κάπα, άσπρη υφαντή βράκα και έχει στη μέση του 2 - 3 σειρές κουδούνια, το βάρος των οποίων μπορεί να φτάσει και τα 50 κιλά. Το πρόσωπό του καλύπτεται από προβιά μικρού κατσικιού και, περπατώντας με χορευτικό ρυθμό, καταφέρνει να ηχούν μελωδικά τα κουδούνια που φοράει. Η «κορέλα», η ντάμα του γέρου, είναι ντυμένη με παραδοσιακά σκυριανά ρούχα, με κυρίαρχο χρώμα το άσπρο σε πλήρη αντίθεση με το μαύρο χρώμα του «γέρου», έχοντας και αυτή καλυμμένο το πρόσωπό της. Το δίδυμο αυτής της σκυριανής Αποκριάς συνοδεύει πολλές φορές και ο «φράγκος». Αυτός ο μασκαράς, ντυμένος με παραδοσιακά ρούχα του νησιού αλλά και παντελόνι, σατιρίζει εκείνους τους Σκυριανούς που έβγαλαν τις βράκες και φόρεσαν παντελόνια (φράγκικα). Μια άλλη εκδήλωση της σκυριανής Αποκριάς είναι η «τράτα», που είναι αναπαράσταση ναυτικής ζωής, όπου ψαράδες στην πλειονότητά τους σατιρίζουν έμμετρα καταστάσεις και γεγονότα που αφορούν στην κοινωνική ζωή στην Ελλάδα γενικότερα. Την Καθαρή Δευτέρα, σχεδόν όλοι οι Σκυριανοί με παραδοσιακές τοπικές στολές κατεβαίνουν στην πλατεία του χωριού και χορεύουν και τραγουδούν σκυριανά τραγούδια.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ
ΤΥΡΝΑΒΟΣ
Πιστοί στην παράδοση οι κάτοικοι του Τυρνάβου, την Τρίτη, πριν από την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, ξεκινούν τις εκδηλώσεις προς τιμήν του Διονύσου, που κορυφώνονται την Καθαρή Δευτέρα με το «Μπουρανί» (χορτόσουπα χωρίς λάδι). Γύρω από την προετοιμασία του στήνεται ολόκληρο το σκηνικό του παιχνιδιού με φαλλικά σύμβολα και τολμηρά πειράγματα από τους «μπουρανίδες».
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ
ΑΡΤΑ
Κάθε χρόνο γίνεται το Καρναβάλι Γυναικών. Είναι μια εκδήλωση που οργανώνεται από ομάδες γυναικών (αποκλειστικά). Κάθε Τετάρτη πριν από τις Αποκριές κάνουν παρέλαση στον κεντρικό δρόμο της πόλης (οδός Σκουφά), ντυμένες με αποκριάτικες στολές, για να καταλήξουν σε κάποιο από τα κέντρα της πόλης για ξεφάντωμα.
ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς γιορτάζονται οι «Τζαμάλες», δηλαδή μεγάλες φωτιές, όπου οι μεταμφιεσμένοι χορεύουν σε διπλές και τριπλές σειρές γύρω τους.
Οι εκδηλώσεις του Καρναβαλιού κορυφώνονται στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων, όπου στήνεται και το περίφημο γαϊτανάκι.
ΠΡΕΒΕΖΑ
Κι εδώ κάθε χρόνο πραγματοποιείται το Καρναβάλι των Γυναικών. Είναι ένα έθιμο πολλών δεκαετιών, που απαιτεί συμμετοχή μόνο γυναικών. Την Τσικνοπέμπτη γίνεται παρέλαση των γυναικών που συμμετέχουν, καθώς και αρμάτων.
Επίσης ο Δήμος Πρέβεζας γιορτάζει τα Κούλουμα την Καθαρή Δευτέρα με εκδηλώσεις που περιλαμβάνουν μουσική, χορό, σαρακοστιανά εδέσματα κ.ά., στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου Πρέβεζας.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΓΡΕΒΕΝΑ
Ονομαστά είναι τα «Λαγκοτσάρια» κατά τη διάρκεια των οποίων ομάδες μεταμφιεσμένων ανάβουν φωτιές και χορεύουν.
ΚΟΖΑΝΗ
Η κοζανίτικη Αποκριά είναι το πιο γνήσιο, λαϊκό και αυθεντικό έθιμο της πόλης. Ενα ζωντανό έθιμο που στηρίζεται στην αυθόρμητη συμμετοχή των κατοίκων, αναβιώνοντας μια παράδοση οι ρίζες της οποίας χάνονται στα βάθη του χρόνου. Οι εκδηλώσεις χαρακτηρίζονται από ατμόσφαιρα ευθυμίας, σάτιρας, γέλιου και χορού στους δρόμους και στις πλατείες. «Οι Φανοί» είναι μεγάλες φωτιές που ανάβουν στις διάφορες γειτονιές της Κοζάνης και οι ντόπιοι τραγουδούν αποκριάτικα τραγούδια (στο τοπικό ιδίωμα), που σατιρίζουν καταστάσεις και πρόσωπα. Κατά τη διάρκεια του δωδεκαήμερου, κάθε μέρα μια γειτονιά ανάβει τον δικό της «Φανό», ενώ το βράδυ της Κυριακής (της Μεγάλης Αποκριάς) ανάβουν όλοι οι «Φανοί» σ' όλες τις γειτονιές και η πόλη ζει ένα ξέφρενο παραδοσιακό γλέντι ώς το πρωί.
ΦΛΩΡΙΝΑ
Κάθε χρόνο οργανώνονται και πραγματοποιούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση οι αποκριάτικες εκδηλώσεις του Ξινού Νερού, που διαρκούν πέντε ημέρες. Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν παραδοσιακούς χορούς, χορό μεταμφιεσμένων, παρέλαση αρμάτων και πεζοπόρων. Κορυφώνονται την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και την Καθαρή Δευτέρα το πρωί, στην τοποθεσία «Πεύκα» γίνεται το πέταγμα του χαρταετού. Η όλη εκδήλωση συνοδεύεται από λαϊκή ορχήστρα.
Ο κόσμος, στην όμορφη αυτή τοποθεσία, έχει την ευκαιρία να απολαύσει την παραδοσιακή λαγάνα, τη φασολάδα, το χαλβά και το κρασί, τα οποία προσφέρονται δωρεάν σε όλους.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΣΟΧΟΣ
Οι «Κουδουνοφόροι Τράγοι», από αιώνες πριν μέχρι και σήμερα, την περίοδο της Αποκριάς γεμίζουν τους δρόμους του Σοχού, αναστατώνουν γη και ουρανό, προκαλούν τη φύση και την κοινωνία. Ομάδες μεταμφιεσμένων με μαύρες γιδοπροβιές, ζωσμένοι με τα τέσσερα ογκώδη σιδερένια κουδούνια, παρουσιάζονται από παντού, χοροπηδούν και σείουν τα κουδούνια τους ενώ τραγουδούν με γοερή φωνή.
ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ (ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ)
Οι εκδηλώσεις του Καρναβαλιού ξεκίνησαν πριν από αρκετές δεκαετίες και τα τελευταία χρόνια πήραν τη μορφή 12ήμερων εκδηλώσεων κυρίως λαογραφικού χαρακτήρα, καθιστώντας το Καρναβάλι του Πολύγυρου μια από τις μεγαλύτερες αποκριάτικες εκδηλώσεις της Β. Ελλάδας. Κατά τη διάρκεια των εορτασμών προσφέρονται δωρεάν κρασί, λουκάνικα, παραδοσιακός χαλβάς, χωριάτικες πίτες κ.ά.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΔΡΑΜΑ
Στην Καλή Βρύση οι «Μπαμπούγεροι» κρατάνε σακίδια με στάχτη. Οταν το κέφι ανάβει, σακίδια και περιεχόμενο εκτοξεύονται στους περαστικούς.
ΣΕΡΡΕΣ
Στο νομό Σερρών, στην Αγία Ελένη, τη Δευτέρα της Τυρινής συναντάμε το έθιμο του «καλόγερου». Τη γιορτή αυτή αρχίζουν οι Αναστενάρηδες με απόκρυφη μυσταγωγία και συμμετέχουν και οι μίμοι, οι οποίοι συγκροτούν το θίασο: ο Βασιλιάς, το Βασιλόπουλο, ο καπιστράς, ο καλόγερος, η νύφη, η μπάμπω και το εφταμηνίτικο, οι γύφτοι με την αρκούδα και, τέλος, οι Κουρούτζηδες (φύλακες).
Αφού ο θίασος του Καλόγερου επισκεφθεί όλα τα σπίτια του χωριού, συγκεντρώνονται όλοι οι κάτοικοι στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του συμβολικού αγρού για τη σπορά και ακολουθεί η σκηνή του θανάτου και της ανάστασης του πρωταγωνιστή Καλόγερου. Μόλις αναγγελθεί η ανάσταση του πρωταγωνιστή, ο θίασος αρχίζει κυκλικό χορό γύρω από το συμβολικά σπαρμένο χωράφι, με τον Βασιλιά Σπορέα στην κορυφή του χορού. Μετά το χορό ο Αναστενάρης δίνει τις ευχές του και το πλήθος, ευχόμενο «κι από του χρόνου», διαλύεται.
Η λαϊκή αυτή θρακική λατρεία παρουσιάζει επίσης εμφανή τα γνωστά στοιχεία του αρχαίου Διονυσιασμού. Οι ερευνητές του εθίμου βλέπουν τα πάθη και την ανάσταση του Καλόγερου ως επιβίωση από τα πάθη του θεού Διονύσου.
ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗ ΘΡΑΚΗ
ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ
Πραγματοποιείται αναβίωση του εθίμου του «Μπέη», που περιέχει διονυσιακά στοιχεία και έχει σατιρικό χαρακτήρα. Ο Μπέης είναι ώριμος άντρας με μουστάκι, ντυμένος με «γούνα», βαμμένος με κοκκινάδι, πολλά στολίδια, μαύρο φέσι, μπότες και φέρει μαζί του ραβδί, πιστόλια και ναργιλέ. Μέσα από αυτή την αναπαράσταση σατιριζόταν η τουρκική κατοχή και η ανέχεια της εποχής εκείνης.
Προηγείται όλων ο τελάλης, ακολουθεί η φρουρά του Μπέη, έπειτα ο ίδιος, οι αυλικοί και οι γεωργοί. Το ντύσιμο σχεδόν όλων των προσώπων βασίζεται σε ρούχα παλαιότερων εποχών και στον αυτοσχεδιασμό. Αφού τελειώσει η «γύρα» του μπέη, γίνεται αναπαράσταση των τοπικών εργασιών (όργωμα, θερισμός) από τους γεωργούς. Ακολουθεί γαϊδουροδρομία και ρωμαϊκή πάλη. Μετά την ολοκλήρωση της ρωμαϊκής πάλης στο Μεσοχώρι, ο κόσμος μαζεύεται στις ταβέρνες και μαζί με το προσωπικό του Μπέη πίνει και διασκεδάζει με παραδοσιακά όργανα της περιοχής.
ΞΑΝΘΗ
Εδώ αναβιώνει το παλιό έθιμο «Το κάψιμο του Τζάρου». Σύμφωνα με την τοπική παράδοση, ο «Τζάρος» ή η «Τζάρους», κατά τους κατοίκους της Ανατολικής Θράκης, ήταν ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε ένα σωρό από πουρνάρια. Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς καιγόταν στο κέντρο αλάνας, πλατείας ή σε υψώματα για να μην έχουν το καλοκαίρι ψύλλους. Το έθιμο αυτό το έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακώβ της Ανατολικής Θράκης και αναβιώνει κάθε χρόνο από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού, ο οποίος βρίσκεται κοντά στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου της Ξάνθης. Η ονομασία «Τζάρος» προήλθε από τον ιδιόρρυθμο ήχο που δημιουργούσε η καύση του θάμνου «τζ,τζ,τζ...». Μετά την ολοκλήρωση του εθίμου, ακολουθεί ένα φαντασμαγορικό θέαμα με πυροτεχνήματα.

Διαβάστε περισσότερα...

Διαβάστε περισσότερα...

Tην Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011, πραγματοποιήθηκε για όλες τις τάξεις του σχολείου μας, η πρώτη για φέτος άσκηση ετοιμότητας για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση σεισμού. Στο σχολείο μας εφαρμόζεται και βελτιώνεται κάθε χρόνο ειδικό σχέδιο ετοιμότητας, με ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων. Το σχέδιο περιλαμβάνει ενέργειες προ του σεισμού, ορισμό αρμοδιοτήτων του προσωπικού, ενέργειες κατά τη διάρκεια του σεισμού, ενέργειες μετά το τέλος της δόνησης, καθορισμό τόπου συγκέντρωσης των μαθητών.
Κατά τη διάρκεια της άσκησης ετοιμότητας, όλα τα παιδιά, με τη βοήθεια των δασκάλων τους, εφάρμοσαν όλα όσα προβλέπονταν από το σχέδιο και συγκεντρώθηκαν στους προκαθορισμένους χώρους για κάθε τάξη στο προαύλιο του σχολείου.
Όπως όλοι γνωρίζουμε η χώρα μας χαρακτηρίζεται από μεγάλη σεισμικότητα. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε, για να προστατευτούμε σε τέτοιες δύσκολες στιγμές. Με τις ασκήσεις ετοιμότητας θα είμαστε ψύχραιμοι να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τέτοιες δύσκολες καταστάσεις.

Διαβάστε περισσότερα...

Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...





Διαβάστε περισσότερα...


.
Διαβάστε περισσότερα...

Ινδιάνικο καπέλο
  
Υλικά: χαρτόνι κανσόν, αφρώδες υλικό, κόλλα, ψαλίδι.

Κόβουμε μια λωρίδα μήκους περίπου 40 εκ. και φυλλαράκια από διάφορα χρώματα, που ψαλιδίζουμε τις άκρες τους. Κολλάμε τη λωρίδα έτσι ώστε να γίνει κύκλος και πάνω της τα φτερά. Διακοσμούμε με κομμάτια από αφρώδες και λωρίδες κανσόν.
Πειρατικό καπέλο
  
Υλικά: οντουλέ χαρτόνι, αφρώδες υλικό, μικρά λαστιχάκια, glitter, κόλλα, ψαλίδι, λαστιχάκι λεπτό.

Κόβουμε δύο μεγάλα κομμάτια οντουλέ, όπως στο σκίτσο και τα κολλάμε μεταξύ τους.

Πάνω στο καπέλο κολλάμε μια νεκροκεφαλή από αφρώδες, που έχει στόμα και μάτια από λαστιχάκια και δύο μπιλίτσες από glitter για κόρες.

Από το χαρτόνι κόβουμε και ένα μικρό κυκλάκι για το μάτι του πειρατή, το οποίο στερεώνουμε με λαστιχάκι.
Μάσκα Μαρκησία

Υλικά: οντουλέ, φανταχτερά πετραδάκια, χάντρες, φτερά, κορδέλα, κυλινδράκι μπάλσα, μπογιά, πινέλο, κόλλα, ψαλίδι.

Κόβουμε το οντουλέ όπως στο σκίτσο και κολλάμε πάνω του πετραδάκια περιμετρικά και χάντρες γύρω από τα μάτια. Κολλάμε στην άκρη το ξύλο και μπροστά του τα φτερά, τις κορδέλες και ένα πετραδάκι.
Μάσκα Γάτα

Υλικά: χαρτόνι κανσόν, αφρώδες υλικό, λαστιχάκι λεπτό, σύρμα πίπας, γκοφρέ, κόλλα, ψαλίδι.

Κόβουμε το κανσόν όπως στη φωτογραφία και κολλάμε πάνω του αυτάκια, βλεφαρίδες και μυτούλα από αφρώδες. Γύρω-γύρω κολλάμε σύρμα πίπας και τελειώνουμε με μουστάκια από γκοφρέ. Στερεώνουμε τη μάσκα με λεπτό λαστιχάκι και συρραπτικό.
Κινέζικο καπέλο
  
Υλικά: χαρτόνι κανσόν, χαρτί λευκό, χοντρές κλωστές, κόλλα, ψαλίδι.

Κόβουμε ένα μεγάλο κύκλο από χαρτόνι κανσόν και κολλάμε τις δυο άκρες του, έτσι ώστε να σχηματίσει έναν ανοιχτό κώνο, όπως στο σκίτσο.

Πάνω του κολλάμε σκιτσάκια με Κινεζάκια και γράμματα, που έχουμε ζωγραφίσει και κόψει από πριν, και μια μακριά κοτσίδα από κλωστές.



Διαβάστε περισσότερα...

Διαβάστε περισσότερα...




Πατήστε ΕΔΩ  για να μάθετε παίζοντας τα ποτάμια της Ελλάδας!
Διαβάστε περισσότερα...


Τριώδιο ονομάζεται, σύμφωνα με τους κανόνες της ορθόδοξης χριστιανικής εκκλησίας, η περίοδος που ξεκινά την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Την ονομασία της την έχει πάρει από το ομώνυμο εκκλησιαστικό βιβλίο, που περιλαμβάνει τους ύμνους που ψάλλονται στις....εκκλησίες την συγκεκριμένη περίοδο. Οι ύμνοι αυτοί έχουν τρεις ωδές σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ύμνους τις εκκλησίας μας που έχουν εννέα ωδές.

Με απλά λόγια, το Τριώδιο είναι η χρονική περίοδος που οι χριαστιανοί ετοιμάζονται για την νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής.

Αυτές οι εβδομάδες είναι:
Η πρώτη, 13 Φεβρουαρίου, η Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου που προτρέπει τους Χριστιανούς να είναι ταπεινοί όπως ο Τελώνης και όχι υπερήφανοι όπως ο Φαρισαίος.

Η δεύτερη, 20 Φεβρουαρίου, είναι η Κυριακή του Ασώτου, που μας διδάσκει την αξία της μετάνοιας και το μεγαλείο της συγχωρήσεως.

Η τρίτη, 27 Φεβρουαρίου, είναι η Κυριακή της Απόκρεω, όπου αναφέρεται στην Δευτέρα Παρουσία, στην κρίση που θα λάβει χώρα, καθώς και στην χριστιανική αγάπη. Ονομάζεται έτσι επειδή είναι η τελευταία ημέρα που οι Χριστιανοί επιτρέπεται να φάνε κρέας.

Η τέταρτη, 6 Μαρτίου, είναι η Κυριακή της Τυροφάγου ή Τυρινή, αναφέρεται στην εξορία των πρωτόπλαστων από τον Παράδεισο.

Την επόμενη μέρα από την Κυριακή της Τυροφάγου ή Τυρινή είναι η Καθαρά Δευτέρα, η αρχή της Μεγάλης Νηστείας, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, όπου είναι μία περίοδος νηστείας, προσευχής, και περισυλλογής που μας προετοιμάζει για την μεγάλη Εβδομάδα και την Ανάσταση του Κυρίου.
Ονομάζεται Τεσσαρακοστή γιατί μιμείται την σαρανταήμερη νηστεία που έκανε ο Ιησούς Χριστός μας. Επίσης λέγεται Μεγάλη για να ξεχωρίζει από την νηστεία των Χριστουγέννων.

Διαβάστε περισσότερα...


Την Παρασκευή 25/2/2011 και ώρα 10.00 π.μ, η ποιήτρια και καθηγήτρια Εγκληματολογίας κ. Μαρία Αρχιμανδρίτου,θα μιλήσει στους μαθητές της Ε' και ΣΤ΄τάξης  για την <<Ποίηση και το Παραμύθι>> .
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Πολιτιστικό Κέντρο.




Διαβάστε περισσότερα...



Η γκρίνια είναι ένα είδος συμπεριφοράς που κάνει τους γονείς να λυπούνται το παιδί τους που μοιάζει να υποφέρει. Ωστόσο, το κλαψούρισμα είναι ταυτόχρονα τόσο εκνευριστικό, ώστε οι γονείς κάνουν τα πάντα για να το σταματήσουν ενώ δημιουργεί στους περισσότερους ανάμικτα συναισθήματα... Γιατί γκρινιάζουν τα παιδιά; Μα, επειδή είναι πολύ αποτελεσματικό! Τα μικρά παιδιά παρουσιάζουν όλων των ειδών τις συμπεριφορές και κάθε τόσο ανακαλύπτουν μια μέθοδο που αναγκάζει τους γονείς να υποκύψουν στις επιθυμίες τους. Το κλάμα έχει αποτέλεσμα, το ίδιο και οι εκρήξεις οργής. Ωστόσο, η πιο αποτελεσματική μέθοδος από όλες είναι το κλαψούρισμα. Τίποτα δεν κάνει τους γονείς να υποκύψουν γρηγορότερα στις παιδικές επιθυμίες από ένα παιδί που είναι αυθεντία στο κλαψούρισμα.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες που δεν είναι τόσο φανερές στα μάτια των γονιών. Για παράδειγμα, η αρνητική προσοχή είναι μια ανταμοιβή που δεν είναι και τόσο προφανής. Μπορεί να σας φαίνεται απίστευτο, αλλά όταν φωνάζετε ή μαλώνετε ή κάνετε ατέλειωτο κήρυγμα στο παιδί σας επειδή έκανε μια ανοησία, αυτή η συμπεριφορά σας μπορεί να εκληφθεί ως ανταμοιβή από το μικρό παιδί. Τα παιδιά τρελαίνονται να τραβούν την προσοχή και κάνουν οτιδήποτε για αυτή, ακόμα κι αν πρόκειται για αρνητική προσοχή.

Ο γονιός πρέπει να καταλάβει κάτι ακόμα προκειμένου να καταφέρει να αντιμετωπίσει με επιτυχία το κλαψούρισμα του παιδιού του. Όταν ανταμείβει περιστασιακά το παιδί, οι πιθανότητες να εγκαταλείψει αυτό την ενοχλητική συμπεριφορά του μειώνονται. Αυτό σημαίνει ότι αν η αντίδρασή σας απέναντί του δεν είναι σταθερή, με αποτέλεσμα μερικές φορές να του κάνετε τα χατίρια για να σταματήσει και μερικές φορές όχι, στην πραγματικότητα ενθαρρύνετε το παιδί σας να προσπαθήσει ακόμα πιο σκληρά προκειμένου να περάσει το δικό του. Όταν η αντίδρασή σας απέναντί του δεν είναι σταθερή, το παιδί δεν πιστεύει ότι δε θα του κάνετε τελικά το χατίρι κι έτσι θα γκρινιάξει ακόμα περισσότερο την επόμενη φορά. Αφού τα μάθατε όλα αυτά, τι μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε με επιτυχία την γκρίνια του;

Χρησιμοποιήστε ένα μαγνητοφωνάκι για να κάνετε το παιδί σας να σταματήσει να κλαψουρίζει. Τα περισσότερα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τι εννοούν οι γονείς τους όταν τους ζητάνε να σταματήσουν να κλαψουρίζουν. Προτείνω, λοιπόν, το εξής: ενώ παίζετε με το παιδί σας, μαγνητοφωνήστε τη φωνή του (κυκλοφορούν πολλά παιδικά μαγνητόφωνα σήμερα και τα παιδιά τα λατρεύουν). Έχετε πρόχειρο το μαγνητοφωνάκι για τη στιγμή που το παιδί σας θα αρχίσει να κλαψουρίζει. Όταν αρχίσει, μαγνητοφωνήστε το χωρίς να σας καταλάβει. Αργότερα, όταν τα πράγματα έχουν ηρεμήσει και περνάτε λίγο χρόνο μαζί του, εμφανίστε το μαγνητοφωνάκι. Παίξτε τη μαγνητοφωνημένη «κανονική» φωνή του και πείτε του ότι αυτή είναι η φωνή ενός «μεγάλου παιδιού» και στη συνέχεια βάλτε το να ακούσει την γκρίνια του και πείτε του ότι αυτή είναι η «κλαψιάρικη» φωνή του. Έτσι το παιδί σας καταλαβαίνει τι εννοείτε όταν του λέτε να σταματήσει το κλαψούρισμα.

Δυστυχώς, τα παιδιά δεν σταματούν τη γκρίνια επειδή οι γονείς τους φωνάζουν να σταματήσουν. Ωραία θα ήταν, αλλά σπάνια συμβαίνει. Χρειάζεστε διαφορετική στρατηγική κι εγώ θα σας πρότεινα τη στρατηγική της εσκεμμένης αδιαφορίας. Όταν το παιδί σας κλαψουρίζει, θυμίστε του ότι θέλετε να το ακούσετε να μιλάει σαν «μεγάλο παιδί» και όχι με την «κλαψιάρικη» φωνή του. Αν δεν σταματήσει, πείτε του ότι μέχρι να το ακούσετε να μιλάει σα μεγάλο παιδί δεν πρόκειται να του ξαναμιλήσετε. Στη συνέχεια, προσποιηθείτε απλώς ότι δεν βρίσκεται εκεί. Όταν αρχίσει να μιλάει κανονικά, στρέψτε αμέσως την προσοχή σας στο παιδί και επαινέστε το. Με αυτό τον τρόπο, θα του διδάξετε να σταματήσει τη γκρίνια και να επιδείξει πιο ώριμη συμπεριφορά, ενισχύοντας την ιδέα ότι το κλαψούρισμα δεν έχει κανένα αποτέλεσμα!

 
του Kenneth N. Condrell, Ph.D. Παιδοψυχολόγος
Διαβάστε περισσότερα...

Πατήστε ΕΔΩ  για το πρώτο πατρόν.
Πατήστε ΕΔΩ  για το δεύτερο πατρόν.


Πηγή:Χαρούμενο Δημοτικό

Διαβάστε περισσότερα...


.
Διαβάστε περισσότερα...




Πατήστε ΕΔΩ και ταξιδέψτε μέσα από υπέροχες φωτογραφίες σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου!
Καλό ταξίδι!




Διαβάστε περισσότερα...



Διαβάστε περισσότερα...


Πατήστε ΕΔΩ για το πρώτο παιχνίδι.
Πατήστε ΕΔΩ για το δεύτερο παιχνίδι.
Διαβάστε περισσότερα...




Στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας τα παιδιά μπορούν να βρουν πληροφορίες για τους σεισμούς στην Ελλάδα και να εκπαιδευτούν, με ήρωες-καρτούν, στη σωστή αντίδραση σε περίπτωση σεισμού.
Πατήστε ΕΔΩ για να ξεκινήσει η περιήγησή σας!
Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...



Υλικά: κυλινδρικό κουτί από τυράκια, πινέλο ή κινέζικο ξυλάκι, σκοινάκι, 2 χάντρες, κόλλα, χρωματιστά χαρτιά, χρωματιστή ταινία, ψαλίδι...



Άνοιξε το κουτί και κάνε δυο τρύπες στο πλάι του, τη μία απέναντι από την άλλη για να περάσεις το σκοινί και άλλες δυο σταυρωτά για να περάσεις το ξυλάκι.

Πέρασε από τις δυο αντικριστές τρύπες το σκοινί και από τις άλλες δυο το ξυλάκι. Στερέωσέ τα στο εσωτερικό του κουτιού με ταινία.

Κλείσε το κουτί και κόλλησέ το με τη χρωματιστή ταινία. Στόλισέ το με τα χρωματιστά χαρτιά κόβοντας και κολλώντας δυο σπείρες διαφορετικού χρώματος.

Πέρασε στις άκρες του σκοινιού τις δυο χάντρες και κάνε κόμπους για να τις στερεώσεις. Υπολόγισε η κάθε χάντρα να φτάνει στο κέντρο του κουτιού περίπου, όταν το σκοινάκι είναι τεντωμένο.

Πηγή:Κids&Fun




Διαβάστε περισσότερα...

Τέχνη και επιστήμη συναντιούνται για χάρη ενός... κοριτσιού. Μιας 11χρονης που έζησε στην Αθήνα του Περικλή και επιστρέφει μετά από ένα διάλειμμα 2.500 χρόνων για ένα δεύτερο... περίπατο στον κόσμο, αλλά και στην τέχνη. Πρόκειται για τη Μύρτιδα, ένα από τα θύματα του τυφοειδούς πυρετού του 430 π.Χ., το πρόσωπο της οποίας αναπλάστηκε πρόσφατα από διεπιστημονική ομάδα. Στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Μύρτις: πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν», που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, θα εγκαινιαστεί και μια ομαδική εικαστική έκθεση εμπνευσμένη από την ξεχωριστή αυτήν Αθηναία την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου, στις 19.30, και θα διαρκέσει μέχρι και τις 13 Μαρτίου. Διαβάστε περισσότερα...


Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...


Ένα μικρό κορίτσι μιλούσε με το δάσκαλο της για τις φάλαινες.
Ο δάσκαλος είπε ότι είναι φύση αδύνατο μια φάλαινα να καταπιεί έναν άνθρωπο, γιατί αν και είναι ένα πολύ μεγάλο θηλαστικό, ο λαιμός του είναι πολύ μικρός.
Το μικρό κορίτσι επισήμανε ότι μια φάλαινα είχε καταπιεί τον Ιωνά.
Ενοχλημένος ο δάσκαλος επέμεινε ότι μια φάλαινα δεν μπορεί να καταπιεί έναν άνθρωπο.

Τότε το μικρό κορίτσι είπε, " Όταν θα παώ στον παράδεισο, θα ρωτήσω τον Ιωνά."
Και ο δάσκαλος τη ρώτησε " Και αν ο Ιωνάς έχει πάει σην κόλαση?"
Και η μικρή απάντησε " Τότε θα τον ρωτήσεις εσύ!"



Μια μέρα μια πιτσιρίκα καθόταν και έβλεπε τη μητέρα της που έπλενε τα πιάτα στον νεροχύτη. Ξαφνικά παρατήρησε ότι η μητέρα της είχε αρκετές λευκές τρίχες, που έκαναν αντίθεση στο καστανά της μαλλιά.

Κοίταξε της μητέρα της και τη ρώτησε όλο απορία "Γιατί κάποια από τα μαλλιά σου είναι λευκά, Μαμά?"

Και η μητέρα της απάντησε "Λοιπόν, κάθε φορά που κάνεις κάτι λάθος και με στεναχωρείς και με κάνεις να κλαίω, μια τρίχα μου γίνεται λευκή."

Το μικρό κορίτσι σκέφτηκε λίγο αυτή την αποκάλυψη και είπε "Μαμά, γιατί όλα τα μαλλιά της γιαγιάς είναι άσπρα?"




Μια νηπιαγωγός παρατηρούσε τα παιδιά της τάξης της καθώς ζωγράφιζαν. Και περνούσε που και που από δίπλα τους για να δει τις ζωγραφιές τους.

Καθώς περνούσε από ένα κοριτσάκι που δούλευε σταθερά, το ρώτησε τι ζωγράφιζε.
Το κοριτσάκι απάντησε " Ζωγραφίζω το Θεό."
Η δασκάλα σταμάτησε και είπε " Μα κανένας δεν ξέρει πως μοιάζει ο Θεός."

Χωρίς να χάσει λεπτό από τη ζωγραφιά της, το κοριτσάκι απάντησε
" θα ξέρουν όλοι σε ένα λεπτό."




Τα παιδιά ήταν σε σειρά στην καφετέρια του σχολείου για το μεσημεριανό. Στην αρχή του τραπεζιού ήταν μια μεγάλη στοίβα με μήλα. Μια δασκάλα έκανε ένα σημείωμα και το άφησε δίπλα στα μήλα.
"Πάρτε μόνο ΈΝΑ. Ο Θεός κοιτάει."

Στην άλλη πλευρά του τραπεζιού υπήρχε μια μεγάλη πιατέλα με μπισκότα σοκολάτας.
Και ένα παιδί έγραψε ένα σημείωμα, "Πάρτε όσα θέλετε, ο Θεός προσέχει τα μήλα."


Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...


0 Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας σε συνεργασία με το Δίκτυο Άλφα, θα πραγματοποιήσει τρεις ανοιχτές συναντήσεις - ομιλίες με θέματα που αφορούν τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας:

  1. << Παιδί και Σχολική Επίδοση : Ο ρόλος του γονιού>>  21/02/2011  στις 17.30
  2. << Η επικοινωνία στην οικογένεια και η διαχείριση των συγκρούσεων>> 14/03/2011 στις 17.30
  3. << Ο γονιός μπροστά στις εκδηλώσεις επιθετικότητας των παιδιών>> 28/03/2011 στις 17.30
Διαβάστε περισσότερα...






Κάντε κλικ στις παραπάνω φράσεις,  για να πάρετε πληροφορίες σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να κάνετε το Διαδίκτυο ασφαλέστερο για τα παιδιά.
Διαβάστε περισσότερα...



Διαβάστε περισσότερα...





Εξωγήινες Ντομάτες

Υλικά: ντομάτες, αγγούρι, ελιές γεμιστές, καρότα, κάπαρη, τυρί κρέμα.

Κόβουμε το πάνω μέρος της ντομάτας και την αδειάζουμε. Γεμίζουμε με τυρί κρέμα. Βάζουμε ελιές για μάτια, αγγούι για στόμα και πάνω στο τυρί κρέμα στερεώνουμε λεπτές φέτες καρότου.



Λαχανοσουβλάκια

Υλικά: Αγγούρι, ντοματίνια, καρότο, κολοκύθι, πατάτα.

Βράζουμε τις πατάτες, τα καρότα, τα κολοκυθάκια και τα κόβουμε σε μικρά κομμάτια (κυβάκια). Περνάμε σε ένα ξυλάκι για σουβλάκι ένα καρότο, μια πατάτα, ένα κολοκύθι και ένα ντοματίνι εναλλάξ. Καρφώνουμε τα ξυλάκια μας σε μια βάση από αγγούρι και στολίζουμε το πιάτο με πιπεριές και πατάτες σε διάφορα σχήματα.

Πηγή:kids&fun Διαβάστε περισσότερα...



Περιηγηθείτε online στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου!
Μετά από 18 μήνες σκληρής εργασίας, η Google εγκαινίασε το Art Project, μια συνεργασία με τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου που επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν χιλιάδες έργα τέχνης μέσω online περιήγησης στους χώρους τους! Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται είναι όμοια με αυτή του Street View, αφού υπάρχει χαρτογράφηση εντός των μουσείων και δυνατότητα περιστροφής και περιπλάνησης από διάδρομο σε διάδρομο!

Πατήστε ΕΔΩ για να ξεκινήσει η περιήγησή σας! 
Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...



Στις 27 του Γενάρη του 1756, ένα κυριακάτικο βράδυ, γεννήθηκε ίσως η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα όλων των εποχών, ο Wolfgang Amadeus Mozart.
Στην ηλικία των πέντε ετών, σύμφωνα με αδιάψευστες μαρτυρίες των ιστορικών, τον συνέλαβε ένα βράδυ ο πατέρας του να κάθεται στο γραφείο του σπιτιού με μια πέννα στο χέρι τόσο απορροφημένος από τη δουλειά του που δεν σήκωνε καν κεφάλι...

'Oταν τον πλησίασε ο πατέρας του είδε με κατάπληξη πώς είχε γεμίσει με νότες ένα ολόκληρο φύλλο χαρτιού μουσικής. Καθώς τα μικρά του δάχτυλα δεν ήξεραν να χρησιμοποιούν την πέννα με ευχέρεια, κάθε στιγμή άφηνε να πέφτουν μεγάλες σταγόνες μελανιού που τις καθάριζε με την άκρη του μανικιού του ενώ το πρόσωπο και τα ρούχα του είχαν μαυρίσει από μελάνι. Ο πατέρας του χωρίς να τον αποπάρει τον ρώτησε χαϊδευτικά τι φτιάχνει στο χαρτί. Εκείνος του απάντησε σχεδόν αδιάφορα "γράφω ένα κονσέρτο για κλαβεσέν" χωρίς να σηκώσει τα μάτια από το χαρτί. Ο πατέρας του Λεοπόλδος, μουσικός και ο ίδιος, και οι φίλοι του πήραν το χειρόγραφο και με έκφραση υπέρτατου θαυμασμού διαπίστωσαν ότι ο μικρός είχε γράψει το μουσικό θέμα και μέρος της ανάπτυξης ενός κονσέρτου.

'Eτσι έδωσε τα πρώτα δείγματα της μουσικής του μεγαλοφυΐας ο Mozart που στην εφηβική του ηλικία είχε συνθέσει ήδη ένα μεγάλο μέρος των έργων του. Το παιδί θαύμα μπορούσε να συνθέσει έργα για όλα τα όργανα με την ίδια ευχέρεια και ταχύτητα που ένας κοινός θνητός γράφει ένα γράμμα και μάλιστα χωρίς τη βοήθεια μουσικού οργάνου. Βέβαια η μοναδική αυτή ιδιοφυία δεν έζησε ποτέ σαν αληθινό παιδί αφού κάτω από την καθοδήγηση του πατέρα του και μαζί με την αδελφή του, που ήταν και κείνη παιδί θαύμα, ταξίδευε ακατάπαυστα για να δίνει κονσέρτα σε όλη την Ευρώπη. Στη διάρκεια βέβαια αυτών των ταξιδιών το παιδί θαύμα εξουθενώθηκε από την σωματική κόπωση αλλά και υπέστη την αρνητική επίδραση πολλών λοιμώξεων, γεγονός που μάλλον επέδρασε και στον πρώιμο θάνατό του αργότερα.

Πολλοί μουσικοί αλλά και ιστορικοί της μουσικής δεν σοκάρονται καθόλου από την ιδέα ότι ο Mozart μπορεί να είχε εξαντλήσει το δημιουργικό του δυναμικό στην ηλικία των τριάντα πέντε χρόνων.
Διακόσια χρόνια μετά την γέννησή του ο Mozart δεν θα μπορούσε να φανταστεί μια άλλη εφαρμογή του έργου του, στην σύγχρονη ιατρική επιστήμη. Πρόσφατες έγκυρες έρευνες έδειξαν ότι η ακρόαση της μουσικής του Mozart μπορεί να βελτιώνει τις χωρο-χρονικές ικανότητες αντίληψης των σπουδαστών κολεγίου . Μας κάνει λοιπόν πιο έξυπνους η ακρόαση της μουσικής του Mozart ; Περαιτέρω έρευνες γύρω από την θεραπευτική αξία της μουσικής του Mozart έγιναν σε ασθενείς με επιληψία όπου και απεδείχθη ότι η ακρόαση του Mozart - και μάλιστα μιας συγκεκριμένης σονάτας της Κ 488 - μπορεί να μειώνει τον αριθμό και την σοβαρότητα των επιληπτικών κρίσεων σε ασθενείς ακόμη και σε επιληπτικό κώμα. Οι ερευνητές που συμμετείχαν στην παραπάνω μελέτη έδωσαν μια πιθανή εξήγηση στο φαινόμενο δηλ. ότι η λεπτή αρχιτεκτονική υφή της μουσικής του παιδιού θαύματος μπορεί να αποκαθιστά την ρυθμική φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου που στην περίπτωση της επιληψίας παθαίνει ένα είδος 'αρρυθμίας'. Η μουσική του Mozart είναι απλή αλλά και μεγαλοφυής, διαθέτει μελωδία αλλά και άκρως εγκεφαλική ανάπτυξη με τέτοιο όμως τρόπο δοσμένη που να τρέφει μυαλό αλλά και ψυχή.
Ο Wolfgang Amadeus Mozart πέθανε νέος, τριάντα πέντε χρόνων, από άγνωστη ασθένεια. Ο συνθέτης είχε προαισθανθεί το θάνατό του και τις τελευταίες του στιγμές συνέθετε μια νεκρώσιμη ακολουθία, το γνωστό ρέκβιεμ. Στις 5 του Δεκέμβρη του 1791 , αφήνει την τελευταία του πνοή.

Ο Οδ. Ελύτης διατυπώνει μια ξεχωριστή άποψη για τη μουσική του Mozart : Η μουσική του έχει το αυτοδύναμο ενός φυσικού πίδακα που μας θαμπώνει, κάνει τα πράγματα να κολυμπούν μισό μέτρο πάνω από το έδαφος, σε μια σωστή πλημμύρα φωτός, λαμπερές ψιχάλες ήχων που διασχίζουν λοξά το σκοτεινό μας παράθυρο..

Θανάσης Δρίτσας (MD, FESC),
Kαρδιολόγος(Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο),
Mουσικοσυνθέτης και Ερευνητής, μέλος της American Association of Music Therapy

Διαβάστε περισσότερα...

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολεύονται συνήθως στην επίλυση προβλημάτων. Μπορεί να κάνουν όλες τις πράξεις σωστά αλλά δεν μπορούν να κατανοήσουν ένα πρόβλημα!
Για να βοηθήσετε το παιδί να λύσει ένα πρόβλημα κάντε τα εξής:
*
Πείτε στο παιδί να βρει και να σημειώσει τα δεδομένα και τα ζητούμενα.
*
Φτιάξτε ένα σκίτσο, μια εικόνα που να βοηθά στην κατανόηση των δεδομένων του προβλήματος.
*
Πείτε στο παιδί με πιο απλά λόγια το πρόβλημα.
*
Βεβαιωθείτε ότι έχει καταλάβει τι λέει και τι πρέπει να βρει.
*
Για κάθε πράξη που κάνει πρέπει να γνωρίζει το λόγο που την κάνει και τι θα βρει.

*
Αν είναι δυνατό, χρησιμοποιήστε αντικείμενα ή βρείτε πρακτικό τρόπο επεξήγησης του προβλήματος. Αυτό είναι εφικτό, αν πρόκειται για προβλήματα με χρήματα ή με ποσότητες.


Πηγή: Περί μαθησιακών δυσκολιών 
Διαβάστε περισσότερα...

video
Διαβάστε περισσότερα...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top